Interview met Aafke Romeijn en Teun Seuren

"Een kostuum in erfgoed is bijna dubbelop"

Aafke Romeijn, modeontwerper Teun Seuren en artistiek programmeur van PopMonument, Anne Leijdekkers, zijn samen gekomen in Teuns atelier voor een laatste kledingdoorloop om de puntjes op de i te zetten. De eerste show in Veere, komende 15 juli, zal de eerste keer zijn dat het werk van Aafke en Teun op locatie bij elkaar komt. Teun heeft voor deze productie kostuums gemaakt. Teuns atelier is een goed georganiseerde ruimte, maar de felle stoffen en patronen geven het geheel een eigen en typische sfeer.

 

Ik ben alles nog goed op maat aan het maken voor Aafke, zodat de kostuums straks makkelijk aan kunnen. Zoals deze laatste look van de show, gemaakt van ruwe zijde uit India, geplisseerd en verwerkt met versteviging.” Praten en werken tegelijk gaat Teun gemakkelijk af. “De look geeft een roestachtige uitstraling door de harde lijnen en de kleur.” De zijde vorm zit vast aan een grijs pak. “Omdat we als maatschappij ook vast zitten aan het grijze pak, als statig symbool waar we zo veel waarde aan hechten”, legt Teun uit. “Door dit te vervrouwelijken en te fuseren met mooie dingen krijgt het een nieuwe betekenis. Dit is de tweede look trouwens, waarbij het pak misschien wel lijkt op een bloem die zich opent.

 

Die tweede look staat bijna haaks op de eerste. Een cape, een soort grote tent. “Het is een soort gebouw”, zegt Aafke. “Tijdens PopMonument wordt het dus een gebouw in een gebouw. Mijn teksten gaan altijd over de verhouding tussen mens en gebouw. Daarmee bedoel ik ook de verhouding tussen mens en maatschappij, of individu en maatschappij. Zo heb ik bijvoorbeeld een ouder nummer over complotdenken. Eerder was dat nog niet echt een groot ding, maar nu is het natuurlijk erg actueel. Het gaat over iemand die zich niet meer kan vinden in het narratief van de overheid en zich als het ware vast lult in een hoek van allerlei complotten.” Teun zet ondertussen spelden op een onderdeel van een kostuum wat Aafke aan heeft getrokken.

 

Gebouwen zijn voor mij metaforen voor waar we in leven”, vervolgt Aafke. “We begeven ons de hele dag in gebouwen zonder erbij na te denken wat ze met ons doen. Of hoe mensen zich bewegen in relatie tot andere mensen. Het gebouw als een lichaam, het gebouw als maatschappij. En gebouwen als vormen van restrictie die we tegenkomen in de maatschappij. Monumenten, of erfgoed, zijn zelfs nog formelere settingen dan het zijn van een gebouw. Als een gebouw eenmaal tot erfgoed is verheven, dan mag je er ook niks meer aan veranderen. Het moet statisch blijven.

 

Een kostuum in erfgoed is bijna dubbelop”, voegt Teun toe later toe vanaf zijn werktafel, waar hij inmiddels bezig is met het vastnaaien van drukknoopjes. “Het is een restrictie binnen een restrictie. Maar jij Aafke, bent dan weer een half uur durende transformatie binnen dat statische gebouw.

 

Aafke Romeijn x Teun Seuren is te zien tijdens PopMonument Veere op 15 juli, PopMonument Bergen op Zoom op 10 september en PopMonument Breda op 26 november.

Benieuwd naar de unieke performance van Aafke Romeijn?

Kom op zaterdag 26 november naar PopMonument Breda. Er zijn nog kaartjes!

PopMonument Breda